
Bij Ensys hechten we veel waarde aan onze klanten en vinden we het belangrijk dat u goed geïnformeerd bent. Om dit te realiseren hebben we een stappenplan ontwikkeld dat we de komende tijd zullen doorlopen. Vanaf het eerste persoonlijke gesprek tot aan de oplevering van het project, zullen we ervoor zorgen dat u op de hoogte bent van wat er staat te gebeuren.
We willen dat u met een tevreden gevoel terugkijkt op het proces van aanschaf tot installatie van uw zonnepanelen.
Hieronder laten we zien welke stappen er nu gaan volgen.
Stap 1: Opstart traject
Welkom bij Ensys! In dit stappenplan zullen we de stappen en vereisten bespreken die nodig zijn om succesvol zonnepanelen te installeren, inclusief het beoordelen van de geschiktheid van uw dak, het selecteren van de juiste panelen en het regelen van de installatie zelf. Ook geven we een woordje uitleg over de keuring en de facturen.
Stap 2: Voorschotfactuur
Kort na uw bestelling ontvangt u een voorschotfactuur gemaakt op basis van de afspraken die u maakte met uw vertegenwoordiger. Met de betaling van het voorschot wordt een deel van de te monteren materialen betaald aan de leveranciers. Zodra het voorschot binnen is, bestelt en betaalt ENSYS de materialen.
Stap 3: Inspectie door As Built
Onze partner As Built zal u per e-mail contacteren voor een afspraak voor een technische opmeting, tenzij u een nieuwbouw heeft of wij reeds over voldoende informatie beschikken. Hierbij wordt de opstelling van uw installatie en het kabeltraject samen met u bekeken, de dakvlakken opgemeten (in het geval van zonnepanelen) en de aardingsonderbreker gecontroleerd. Aan de hand van dit bezoek kan Ensys later het technisch dossier voorbereiden.
Stap 4: Inplannen
Wij contacteren u om een installatiedatum af te spreken (+/- 2 weken vóór installatie). U hoeft ons dus niet zelf te contacteren.
Bij installatie op dak met dakpannen of leien: dakpannen/leien zijn beschikbaar in alle maten en kleuren. Wij verzoeken u een 15 stuks als reserve te voorzien. Als ENSYS achteraf dient terug te komen om pannen te leggen, zal hiervoor een extra kost aangerekend worden.
Stap 5: Uitvoering
Ons montageteam installeert de panelen. Een elektricien plaatst de omvormer en eventueel de batterij of de laadpaal en geeft een korte uitleg over het gebruik ervan.
Stap 6: Opleverfactuur
Als uw installatie afgewerkt is en elektrisch aangesloten werd, maken wij een opleverfactuur op. Aansluitend vragen wij uw keuring aan.
Stap 7: Keuring door ACEG
Na installatie van uw systeem dient een keuring te worden uitgevoerd. Onze partner ACEG zal vervolgens zelf met u per e-mail contact opnemen om een afspraak te maken. Alle keuringsdocumenten worden aan ENSYS bezorgd door onze keurder zodat wij uw installatie kunnen aanmelden bij Fluvius.
Stap 8: slotfactuur
Uw laatste factuur wordt opgemaakt na keuring van uw installatie. Na betaling kunnen wij uw dossier administratief afronden.
Stap 9: melding bij Fluvius
Zonnepanelen
Zodra wij uw installatie gemeld hebben bij de netbeheerder Fluvius, ontvangt u van ons de e-mail “Melding netbeheerder”. Deze mail bevat:
– gelijkvormigheidsattest (Synergriddocument)
– eendraadschema
– keuringsverslag
Van Fluvius ontvangt u per e-mail een G-nummer. Uw G-nummer is gelinkt aan uw zonnepaneleninstallatie en hiermee kan u later uw premie aanvragen.
U moet dan uw installatie nog koppelen aan uw Fluviusportaal onder de tegel “groene stroom” > “installatie melden”. Hier kan u onze melding doorlopen en waar nodig vervolledigen. Daar heeft u 30 dagen de tijd voor. Momenteel hanteert Fluvius een doorlooptijd van +/-5 maanden vooraleer uw koppeling/melding verwerkt is en u uw premie kan aanvragen. Op dat moment zal u in uw Fluviusportaal zien dat de status van uw dossier groen wordt en is het G-nummer geactiveerd voor de aanvraag van uw premie. De status van uw dossier moet u zelf opvolgen.
Batterijpakket
Gezien er voor de melding van uw batterij andere, meer persoonlijke gegevens gevraagd worden, kunnen/mogen wij deze voor u niet aanmelden (GPDR-wetgeving). Dit kan u eenvoudig zelf doen op uw Fluviusportaal onder de tegel “groene stroom” > “installatie melden”. Wij bezorgen u per e-mail de nodige documenten (gelijkvormigheidsattest (Synergriddocument), eendraadschema en keuringsverslag).
Als uw batterijpakket is aangemeld, bezorgt Fluvius u per e-mail uw B-nummer.
Mocht uw G-nummer of B-nummer niet zichtbaar zijn in dit portaal, dan is uw installatie niet goed gekoppeld/aangemeld en moet u actie ondernemen. Mocht u willen weten hoever Fluvius staat met de verwerking van uw installatie, dan kan u met hen rechtstreeks contact op nemen (078 35 35 34) gezien wij geen inkijk hebben in hun administratie.
Belangrijk: Het RESCert-nummer (ook wel certificeringsnummer) van Ensys is 1213.