Bij ENSYS hechten we veel waarde aan de tevredenheid van onze klanten en vinden we het belangrijk dat u goed geïnformeerd bent. Om dit te realiseren, hebben we een stappenplan ontwikkeld dat we de komende tijd samen met u zullen doorlopen. Vanaf het eerste persoonlijke gesprek tot aan de oplevering van het project, zullen we ervoor zorgen dat u op de hoogte bent van wat er staat te gebeuren.
We willen dat u met een tevreden gevoel terugkijkt op het proces van aanschaf tot installatie van uw zonnepanelen.
Hieronder laten we zien welke stappen er nu gaan volgen.
Stap 1: Opstart traject
Welkom bij ENSYS! In dit stappenplan zullen we de diverse stappen bespreken die nodig zijn om succesvol zonnepanelen te installeren. Ook geven we een woordje uitleg over de keuring, het facturatieproces en de melding bij Fluvius.
Stap 2: Voorschotfactuur
Kort na uw bestelling ontvangt u een voorschotfactuur gebaseerd op de afspraken die u maakte met uw vertegenwoordiger. Zodra u het voorschot betaald heeft, bestelt en betaalt ENSYS de materialen die bij u zullen geplaatst worden.
Stap 3: Inspectie door As-Built
Onze partner As-Built zal u per e-mail contacteren om een afspraak voor een technische opmeting te maken, tenzij u een nieuwbouw heeft, of wij reeds over voldoende informatie beschikken. Hierbij wordt de opstelling van uw installatie en het kabeltraject samen met u bekeken, de dakvlakken opgemeten (in het geval van zonnepanelen) en de aardingsonderbreker gecontroleerd. Aan de hand van dit bezoek kan ENSYS later het technisch dossier voorbereiden.
Stap 4: Inplannen
Wij contacteren u om een installatiedatum af te spreken (+/- 2 weken vóór installatie). U hoeft ons dus niet zelf te contacteren.
Bij installatie op een dak met dakpannen of leien: dakpannen/leien zijn beschikbaar in diverse maten en kleuren. Wij verzoeken u er een aantal in reserve te voorzien volgens uw type dakpannen, zoals duidelijk vermeld in uw offerte. Als ENSYS achteraf dient terug te komen om pannen te leggen, zal hiervoor een extra kost aangerekend worden.
Stap 5: Uitvoering
Ons montageteam installeert de panelen en voorziet de kabels tot aan uw zekeringkast. Een elektricien plaatst de omvormer en eventueel de batterij of de laadpaal en geeft een korte uitleg over het gebruik ervan. We proberen de installatie en de elektrische aansluiting te combineren waar mogelijk.
Stap 6: Opleverfactuur
Als uw installatie afgewerkt is en elektrisch aangesloten werd, maken wij een opleverfactuur op. Aansluitend vragen wij uw keuring aan.
Stap 7: Keuring door ACEG
Na installatie van uw systeem dient een keuring te worden uitgevoerd. Onze partner ACEG zal met u per e-mail contact opnemen om een afspraak te maken. Alle keuringsdocumenten worden door ACEG aan ENSYS bezorgd, zodat wij uw installatie kunnen aanmelden bij netbeheerder Fluvius.
Stap 8: Slotfactuur
Uw laatste factuur wordt opgemaakt na keuring van uw installatie. Na betaling kunnen wij uw dossier administratief afronden.
Stap 9: melding bij Fluvius
Zonnepanelen
Zodra wij uw installatie gemeld hebben bij de netbeheerder Fluvius, ontvangt u van ons de e-mail “Melding netbeheerder”.
Deze mail bevat:
– gelijkvormigheidsattest (Synergriddocument)
– eendraadschema
– keuringsverslag
Van Fluvius ontvangt u per e-mail een G-nummer. Uw G-nummer is gelinkt aan uw zonnepaneleninstallatie en hiermee kan u later uw premie aanvragen (nadat Fluvius uw dossier verwerkt heeft).
U heeft 30 dagen tijd om vervolgens uw installatie te koppelen aan uw Fluviusportaal onder de tegel “groene stroom” > “installatie melden”. Hier kan u onze melding doorlopen en indien nodig vervolledigen. Momenteel hanteert Fluvius een doorlooptijd van +/-5 maanden vooraleer uw koppeling/melding verwerkt is en u uw premie kan aanvragen. Op dat moment zal u in uw Fluviusportaal zien dat de status van uw dossier groen wordt en is het G-nummer geactiveerd voor de aanvraag van uw premie. U ontvangt eveneens een bevestigingsmail van Fluvius.
De status van uw dossier moet u dus zelf opvolgen. De premie dient u zelf aan te vragen.
Batterijpakket
Gezien er voor de melding van uw batterij andere, meer persoonlijke gegevens gevraagd worden, kunnen/mogen wij deze voor u niet aanmelden (GPDR-wetgeving). Dit kan u eenvoudig zelf doen op uw Fluviusportaal onder de tegel “groene stroom” > “installatie melden”. Wij bezorgen u per e-mail de nodige documenten (gelijkvormigheidsattest (Synergriddocument), eendraadschema en keuringsverslag).
Als uw batterijpakket is aangemeld, bezorgt Fluvius u per e-mail uw B-nummer ter bevestiging.
Mocht uw G-nummer of B-nummer niet zichtbaar zijn in dit portaal, dan is uw installatie niet goed gekoppeld/aangemeld en moet u actie ondernemen. Mocht u willen weten hoever Fluvius staat met de verwerking van uw installatie, dan kan u met hen rechtstreeks contact op nemen (078 35 35 34) gezien wij geen inkijk hebben in hun administratie.
Belangrijk: Het RESCert-nummer (ook wel certificeringsnummer geheten) van ENSYS is 01213.